Bietensmoothie

 

 

 

Eigenlijk ben ik best een ochtendmens. Zodra ik één been over de rand van mijn bed heb geslingerd, ben ik wakker en klaar om de dag te beginnen. Alleen dat ene been… Het blijft toch elke keer weer de moeilijkste opdracht van de dag. Ook al heb ik al jaren een wekker die de opkomende zon nabootst, begeleid door rustgevende vogelgeluiden waardoor je na een half uur heerlijk wegdommelen beseft dat die vogeltjes juist bedoeld zijn om je wakker te maken. Gelukkig is er nog altijd de oude vertrouwde telefoonwekker, die maar liefst vier keer afgaat op zorgvuldig gekozen tijdstippen (6:17, 6:22, 6:31 en 6:37) met een steeds iets irritanter geluid. En dan lukt het toch elke dag weer om er, net iets te laat, weer fris en fruitig uit te stappen. 
Maar als ik dan eenmaal naast mijn bed sta, is het tijd voor deze lekkere bietensmoothie. 

Waarom een bietensmoothie? 

Bietensap heeft een aantal goede eigenschappen, waaronder:

  • Het werkt prestatieverhogend. De nitraat in de bieten wordt in ons lichaam omgezet naar nitriet en vervolgens in stikstofdioxide. Hierdoor openen de bloedvaten en ontstaat een betere bloedcirculatie. Volgens een studie van de universiteit van Exeter in 2009, verlaagt het de bloeddruk. Bietensap wordt zelfs door sporters gebruikt als legale doping. Het meeste effect heb je, wanneer je het 2 a 3 uur voor je training drinkt. 
  • Bietensap is rijk aan antioxidanten, ijzer, kalium en foliumzuur.
  •  Het ontgift het lichaam. Vaak wordt het gedronken om acné te verminderen.

Net als alle andere nitraathoudende groenten, zoals spinazie, is het beter om geen grote hoeveelheden te consumeren. De omzetting van nitraat naar nitriet kan schadelijk zijn voor het lichaam, vooral wanneer in het lichaam de nitrieten reageren met eiwitten. Ze vormen dan notrosamines. De kans dat dit gebeurt is het grootst, wanneer ook vis en rood vlees wordt gegeten. Je kunt de vorming van nitrosamines tegengaan door eerst een appel te eten, of door bietensap te mengen met appelsap. Het wordt dan ook aangeraden maximaal 4 glazen bietensap per week te drinken.

He maak je de smoothie?

Het is heel simpel, het enige wat je nodig hebt is een klein glaasje bietensap (ik gebruik bietensap van Zonnatura, zonder toevoegingen), een banaan en een paar lepels (Griekse) yoghurt. 

 

Dit gaat allemaal samen in de blender et voilà, een lekkere energie verhogende bietensmoothie!

Advertenties

Een gedachte over “Bietensmoothie

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s