Weekendje Ibiza: healthy hotspots

Voor mijn verjaardag (18 mei) kreeg ik van mijn vriend een weekendje weg. Hij boekte tickets naar Ibiza! Afgelopen weekend was het dus eindelijk weer quality time en zaten we heerlijk een weekend op Ibiza. We hebben een heerlijk weekend gehad en het viel me op dat er op Ibiza verrassend veel gezonde(re) keuzes qua eten en drinken te vinden waren. Ik deel er een paar met jullie!

We verbleven in hotel Beach Star in Sant Antoni de Portmany. Het viel ons op dat in dit deel van Ibiza vooral heel erg veel Engelsen zitten. We hebben menig geblondeerde dame voorbij zien komen met een dikke laag (bij voorkeur iets te oranje) foundation en net iets te weinig en iets te strakke kleding.

Omdat we alleen handbagage meenamen (maximaal 8 kilo mochten we meenemen), moest ik zo effectief mogelijk inpakken. Het was overdag namelijk 28 graden, maar ’s avonds 17 graden. We hadden dus extra kleding met lange mouwen nodig. Omdat het dus “een beetje” proppen was in mijn koffertje, kon ik deze keer mijn hardloopspullen niet meenemen. Beetje jammer, want het is een grote hobby van me om in het buitenland te gaan hardlopen.

We vlogen vanaf Düsseldorf. Onze vlucht was wat vertraagd en we stegen om 7.00 uur op. We landden rond 9.30 op Ibiza en namen daar de bus naar Sant Antoni de Portmany (ongeveer een half uurtje). Het was maar een paar minuten lopen naar ons hotel, en de kamer bleek al klaar te zijn. Snel omkleden en het dorpje in. We ontbeten bij een typisch Engelse bar, waar ik een omelet met groenten nam. We kochten allebei een badlaken, omdat we die niet meer in onze koffertjes hadden gekregen. Daarna gingen we lekker een paar uur relaxen aan het zwembad. Dit zag er allemaal echt heel leuk uit, het hotel was helemaal wit met mintgroene accenten. En die douche bij het zwembad! Heel erg leuk gedaan. Het is een adult only hotel, dus nergens springende en schreeuwende kinderen. Begrijp me niet verkeerd, ik vind kinderen hartstikke leuk, maar ik vond het wel erg fijn om lekker in alle rust daar te liggen. Het was ook helemaal niet druk in het hotel, er lagen steeds maar een stuk of 6 mensen rondom het zwembad.

Aan het eind van de middag huurden we een scooter en reden we een beetje in de omgeving rond. Ook zaterdag en zondag crossten we lekker op de scooter door Ibiza. Je bent lekker flexibel en kunt op die manier veel van het eiland zien. Zo ontdekten we na een tijdje over een zandpad rijden en daarna een stuk lopen over steile paadjes een leuk strandje, waar voornamelijk locals lagen. Ook hebben we de oude stad van Ibiza (Dalt Vila) bezocht. Wat ik heel mooi vond was de zonsondergang met uitzicht op Es Vedra.

Uiteraard moest er ook gegeten worden. Wij hebben in de korte tijd die we hadden 3 leuke plekken gevonden voor een gezond ontbijt, lunch of diner of een lekker gezond sapje. We hebben het hele eiland gezien, maar toevallig zijn deze 3 hotspots allemaal in de buurt van ons hotel.

Natural Pau (Sant Antoni de Portmany) Tijdens een scootertochtje op onze eerste dag reden we langs Natural Pau. Een soort hutje, waar het eten en drinken werd klaargemaakt en verder alleen buiten zitplaatsen. Superleuk! Het leukste vond ik de schommels aan de bar. Hier bestelden we een lekker sapje. Ik had een sapje met onder andere sinaasappel en wortel. Mijn vriend is dol op avocado en koos daarom een smoothie met onder andere avocado. Ze hebben er ook lekkere salades en broodjes, voor een gezonde lunch in een superleuke setting. Ik kan geen website vinden, maar dit is hun facebookpagina.

Cafe Mambo (Sant Antoni de Portmany) Zondag wilden we gaan ontbijten bij Café Del Mar. Dit bleek gesloten, dus gingen ze bij de buren zitten, Café Mambo . Het terras ligt pal aan zee, er is geen zandstrand maar rotsen. Dit is een heel mooi plekje om naar de zonsondergang te kijken! Op de kaart bleken -naast het typisch Engels ontbijt- verrassend lekkere gezonde keuzes te staan. Mijn vriend koos voor toast met avocado en ik nam de acai bowl. Het was echt een flinke kom vol, met daar bovenop vers fruit. Erg lekker en fris. We dronken er koffie en thee bij en deelden een sapje met groenten en fruit.

ibiza_6

ibiza_8
Bondi (Sant Antoni de Portmany) Ik had Bondi al eerder gespot, en de laatste avond besloten we hier te gaan eten. Ook van dit restaurant vond dik geen website. Klik hier voor hun Facebookpagina. Bij Bondi heb je veel keus uit vegetarische en veganistische gerechten, maar ook vlees kun je er prima eten. Prijstechnisch ook helemaal top. Op de kaart stonden shots die je kon nemen voor het eten, die je spijsvertering en weerstand zouden moeten bevorderen. Ik koos voor de sweet & spicy variant, met gember en ananas. Mijn vriend besloot meteen voor de heftigste te gaan en bestelde fiery, met gember en citroen. Zijn gezicht bij het drinken van zijn shot leverde een geweldige foto op, die ik toch maar niet met jullie deel ;).

ibiza_7 ibiza_2

Als voorgerecht bestelden we groenten met 3 soorten humus. De serveerster bracht een mandje focacciastukjes met aiolie en olijven. We wisten niet zeker of dat nou het verkeerde voorgerecht was, of dat iedereen dit kreeg. We hebben het maar opgegeten (het was lekker), maar de groenten met humus hebben we niet meer gezien. Foutje dus! Het stond ook verkeerd op de bon. Misschien had de Engelse serveerster de avond ervoor te hard gefeest en daardoor onze bestelling niet goed begrepen. Mijn hoofgerecht was een salade met rode biet en geitenkaas en granaatappelpitjes, erg lekker. Mijn vriend koos voor iets met vlees, wat precies weet ik eerlijk gezegd niet meer, maar ook zijn eten smaakte prima. Als dessert namen we thee en koffie en deelden we een stuk carrotcake, die wel lekker was, maar waar we allebei van vonden dat er een te dikke laag icing op zat.

ibiza_4

ibiza_5

Dit waren mijn tips voor een gezondere keus op Ibiza. Hebben jullie nog tips? Ik hoor ze graag!