Wat neem ik mee als ik ga hardlopen?

Hardlopen vind ik heerlijk. Je kunt het overal doen, lees hier hoe ik dat deed in Alicante en hier hoe ik dat deed op Curaçao. Ook kun je op elk gewenst tijdstip gaan, op een drukke dag ga ik wel eens om 6 uur ’s ochtends, en ook ben ik wel eens om 23.00 uur gaan lopen. Je kunt zelf je niveau kiezen, je kunt ter plekke bepalen hoe ver je gaat, hoe snel je gaat, of je tussendoor wilt wandelen of niet. Je hoeft er niet voor naar de sportschool en je hoeft niet met een tas rond te slepen. Gewoon de juiste kleding en schoenen aan en gaan! Maar wat neem je nou allemaal wel mee als je gaat lopen?

3445d-img_5661

Schoenen

Een goed begin is het halve werk. Het belangrijkste voor een goede run zijn je schoenen. Zelf ben ik echt hooked aan Nike schoenen, maar laat altijd even je voeten en manier van lopen checken bij een hardloopwinkel (bijvoorbeeld Run2Day) en laat je adviseren wat voor jou de juiste schoenen zijn. Dit zijn momenteel mijn favoriete schoenen:

Nike_wishlist_6

Kleding

Ook de juiste kleding is belangrijk. Zo kun je beter niet kiezen voor katoenen kleding, omdat deze stof nat blijft en daardoor kan gaan schuren. Je kunt het beste kiezen voor synthetisch, sneldrogend materiaal. Zelf loop ik het liefst met een lange legging, die geeft wat extra ondersteuning aan de kuiten, waardoor je minder snel vermoeide kuiten krijgt.

Telefoon

Ik ga nooit hardlopen zonder mijn telefoon om verschillende redenen. Als eerste, ik wil mijn runs bijhouden met een app. Ik gebruik Runkeeper en Nike+. Runkeeper zet ik altijd aan, Nike+ gebruik ik er soms naast, omdat je er van die leuke Instagramwaardige plaatjes mee kunt maken.

c21db-img_8364

Tweede reden is, ik kan niet lopen zonder muziek. Door muziek hoor je je eigen ademhaling niet, waardoor je minder snel moe bent (echt!). Ik zet de cd’s van de lessen die ik geef altijd op mijn telefoon, en kan dus tijdens het rennen mijn club power les een beetje oefenen.

Reden nummer 3: Google Maps. Ik heb het richtingsgevoel van een visstick, dus als ik weer eens verdwaald ben in een vreemde stad, is Google Maps mijn beste vriend. Even op de hotelkamer met WiFi Google Maps openen, dan blijft Google Maps ook zonder internet werken (je kunt dan geen routes meer plannen, dus zet even een vlaggetje bij je hotel, zodat je altijd op zoek kunt naar dat punt).

En last but not least: mocht er onderweg iets gebeuren, dan heb je altijd je telefoon bij je om iemand te bellen. Toch fijn als je door je enkel gaat en iemand je kan komen halen, en je niet nog 4 km naar huis moet strompelen.

Ik gebruik overigens altijd oortjes die achter om je oren heen geklemd zitten, zodat ik ze zeker niet kan verliezen onderweg.

Heuptasje

Die telefoon moet je natuurlijk wel ergens laten. Van www.hoesjes-outlet kreeg ik deze heupband. Mijn iPhone 6 past er precies in. Beetje proppen, maar dan zit hij er ook wel goed stevig in. Handig aan deze heupband is dat je de telefoon door het “ruitje” gewoon kunt bedienen. Je hoeft hem er dus niet uit te halen als je bijvoorbeeld even je run wilt pauzeren, of andere muziek op wilt zetten.

hardloopband voor telefoon

In de heupband zit een ritssluiting, je telefoon zit vervolgens ook nog achter een stoffen flapje, waardoor hij extra beschermd is tegen vocht/zweet. Je kunt er ook nog je sleutel in doen, zonder dat deze krassen maakt op je telefoon. Er zitten ook reflecterende details op, altijd handig.

Niet om mee te nemen, maar ik wilde hem wel even laten zien, is deze iPhone oplader die ik ook kreeg van www.hoesjes-outlet.nl.
Staat een stuk leuker op je bureau dan wanneer je je iPhone plat liggend aan het kabeltje ergens neer moet leggen.

wat_neem_ik_mee_hardlopen_1
Licht

Nu het zo lang licht blijft, loop ik eigenlijk altijd als het nog (of al) licht is. Maar de langste dag van het jaar is 21 juni, dus vanaf nu gaan de dagen weer korten. Als je heel vroeg of juist wat later op de dag gaat lopen, is het handig om verlichting op je te dragen. Zelf draag ik gele armbanden met lampjes om mijn bovenarmen. Deze koop ik bij Action. Reflecterende details op je kleding zijn ook aan te raden.

Water

Zelf loop ik meestal 8 tot 15 kilometer, en dan heb ik geen water nodig. Wil je wel water meenemen, dan kun je bij sportwinkels speciale heupbanden vinden waar kleine flesjes in zitten. Wil je weten hoeveel je hebt gezweet? Ga dan eens vlak voor je run op de weegschaal, en direct na je run nog een keer. Ik heb het zelf ooit gemeten voor en na een run van 18km bij warm weer, en ik was na de run 0,8 kg lichter. Ik had tussendoor niet gedronken, dus had 800 milliliter gezweet! Zo kun je ook bepalen of je genoeg hebt gedronken. Drink je wel tijdens je run, dan zou je voor en na het lopen nagenoeg hetzelfde moeten wegen.

Stappenteller/sporthorloge

Leuk dat lopen, maar het is nog leuker als je kunt bijhouden wat je nou eigenlijk precies doet. Dit kan met verschillende apps op je telefoon, maar je kunt ook een activity tracker of sporthorloge gebruiken. Ik draag dagelijks mijn Fitbit. Deze meet onder andere mijn stappen en mijn hartslag. Het is echt een verslaving geworden, ik wil perse 12.000 stappen per dag halen en als ik echt veel stappen heb gezet op een dag dan geeft dat echt een kick. Ik doe ook altijd wedstrijdjes met andere Fitbit gebruikers. Wie de meeste stappen zet in een dag, werkweek of weekend is de winnaar. Het werkt echt motiverend als je weet dat anderen het ook kunnen zien als jij een dag enorm actief bent geweest, of juist de hele dag hebt zitten niksen.

Fitbit_Charge_HR_1

Ik heb ook een TomTom Spark. Deze heeft ook GPS, en je kunt er muziek op zetten. Zo zou je dus ook zonder je telefoon kunnen gaan lopen.

TomTom Spark

Deze dingen heb ik altijd bij me als ik ga hardlopen. Wat neem jij mee?

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s