health_advies_breda_

Mijn bezoek aan Health Advies Breda

Op social media zag ik ze steeds voorbij komen: Health Advies Breda. Heel veel Fitgirls die ik volg op Instagram brengen er regelmatig een bezoekje en iedereen is enthousiast. Daar moest ik meer van weten! Van mijn oud-collega en mede-instructeur Marieke kreeg ik het advies om er ook eens langs te gaan. Zij had heel goede resultaten geboekt, samen met haar vriend. Ana, een van de andere bloggers van Followfitgirls was ook nieuwsgierig dus we maakten een afspraak en gingen er samen naartoe. Een afspraak maken is overigens niet nodig, maar omdat we beiden een hele afstand moesten reizen, wilden we zeker weten dat er tijd voor ons was. Buiten het feit dat het een supergezellige ochtend was met Ana, was het ook een heel nuttig bezoek. Ik vertel je er over!

Wat doet Health Advies Breda?

Health Advies Breda geeft voedings- en trainingsadvies, gericht op jouw wensen en doelen. Geen standaard dieet dus, geen standaard trainingsschema, maar echt specifiek op jouw lichaam gericht. Je loopt simpelweg bij ze binnen, geeft aan wat je wil bereiken en daar helpen ze je dan bij. Daarnaast verkopen ze ook enorm veel supplementen, eiwitten, BCAA’s, repen, en ga zo maar door.

De eerste afspraak

Op zaterdagochtend hadden we onze eerste afspraak met Zwier, de eigenaar van Health Advies Breda. Hij nam uitgebreid de tijd om een goed beeld te krijgen van mijn lichaam en van mijn wensen en doelen. Ik heb de laatste tijd veel last van vermoeidheid, vaak heb ik geen puf meer om te gaan trainen. Verder zou ik graag wat strakker in mijn vel willen gaan zitten. Ik hoef niet echt kilo’s kwijt, maar hier en daar een vetrandje minder zou mooi zijn. Ik gaf aan wat ik op een normale dag eet en waar ik wel en niet goed op reageer.

Daarna werd mijn vetpercentage gemeten middels vierpuntsmeting met een huidplooimeter. Ik kwam uit op 21%. Niet schrikbarend hoog hoor (voor vrouwen is 20-25% de richtlijn), maar ik vind het zelf mooier om ergens tussen 15-20% te zitten. Daar voel ik me beter bij. Het viel hem op dat ik in verhouding meer vet op mijn rug heb dan op mijn buik.

Ik vond het een prettige intake, ik ging met positieve verwachtingen naar huis. We kregen een Mars eiwitreep mee (die was lekker!) en gingen nog even samen op de foto voor Instagram.

health_advies_breda_

Het voedingsschema

Een aantal dagen later kreeg ik per mail mijn voedingsschema. Het eerste wat ik dacht was “wow, wat veel!”. Op zaterdag haalde ik alle boodschappen in huis en afgelopen maandag startte ik met het schema.

Ik begin de dag met een smoothie van 150 gram rood fruit, 40 gram havermout of Brinta, 1 theelepel chiazaad, 1 theelepel kaneel en 1 scoop eiwit. Dit gooi ik allemaal samen met een groot glas water in de blender en drink het op mijn werk op, tussen 8 en 9. De eerste dag had ik er een papje van gemaakt, maar ik ben niet zo’n goede ontbijter, dus een smoothie gaat er dan toch beter in.

Als je goed kijkt zie je ook 4 gekookte eitjes liggen :).

health_advies_breda_

Rond 11 uur neem ik 250 gram magere yoghurt met 1 eetlepel chiazaad, 50 gram ananas en 1 eetlepel granaatappelpitjes.

health_advies_breda_

Mijn lunch bestaat uit 3 meergranen rijstwafels die ik beleg met (zelfgemaakte) humus en een gekookt ei.

Tussendoor mag ik 25 gram amandelen. Op rustdagen mag ik als tussendoortje ook nog een rijstwafel met stroop (bij zin in zoet) of 30+ kaas (bij zin in vet).

Mijn avondeten bestaat uit 50 gram rijst of quinoa, of 1 volkorenwrap, of 3 tacoschelpen, met 110 gram vleesvervanger en onbeperkt groenten (m.u.v. doperwten en sperziebonen). Daarbij moet ik minimaal 2x per week asperges eten, 1x per week kastanjechampigons en 2x per week ¼ ui. Ik mag 1 eetlepel kokosolie gebruiken om in te bakken.

Hier zie je 50 gram rijst met een vegaburger (champignonburger) en gemengde groenten met kastanjechampignons. Ik maak er graag een sausje bij van magere yoghurt met verse bieslook, peper en zout.

health_advies_breda_

Op trainingsdagen moet ik na de training een shake van 1 scoop eiwit met water nemen en een banaan.

Voor het slapen moet ik nog 3 eieren (waarvan 2 met eigeel) en ¼ komkommer eten. Ik kan ook kiezen voor 250 gram magere kwark of Skyr met 100 gram rode druiven. Omdat ik niet van komkommer houd (die smaak blijft zo omhoog komen de hele tijd) en ik 3 gekookte eieren voor het slapen ook niet echt weg krijg, heb ik eigenlijk elke avond Skyr en druiven genomen. Lekker met een kop thee erbij.

Klinkt als veel eten he? Nou, dat viel best mee! Ik heb wel een beetje moeite om het hele bord avondeten op te krijgen en ook de late night snack zou ik niet missen, maar tot nu toe krijg ik wel alles op. Ik merk wel dat ik meer honger heb, ik word zelfs wakker met honger. Dat heb ik nog nooit gehad!

Wat ik wel mis is een lekker stukje chocola! Ik had altijd een reep in mijn la liggen en at elke dag op kantoor een stukje. Na de lunch en na het avondeten heb ik echt even een zwak moment, maar tot nu toe ben ik nog niet gezwicht.

Een keer per week mag ik –nee moet ik- een refeed inplannen van 2 maaltijden van 500 kcal of 1 maaltijd van 1000 kcal. Afgelopen week was dat vrijdagavond. Samen met een vriendin ben ik uit eten gegaan, we deelden een grote sushiboot (toch weer rijst, haha!), met brood vooraf en na nog een grand dessert (we namen er een voor 1 persoon die we samen deelden). Zin in de beste sushi van Eindhoven? Ga dan eens naar Mood! Wel even reserveren. En we dronken er twee wijntjes bij. Omdat ik dacht dat dit geen 1000 kcal waren (en heel misschien om mezelf een beetje te misleiden) at ik zondag samen met mijn visite een klein chocolade gebakje.

health_advies_breda_

Dit schema ga ik een tijdje uitproberen, om te zien hoe mijn lichaam erop reageert. Daarna kan Zwier het indien nodig aanpassen.

Het trainingsschema

Een paar dagen na het voedingsschema volgde ook het trainingsschema. Mijn schema is verdeeld over 2 dagen: upper body en lower body. Meer dagen zijn voor mij niet haalbaar, omdat ik ook nog lesgeef (meestal 1x per week) en ook 1 of 2 keer per week wil gaan hardlopen.

Ik kon nog niet eerder aan mijn schema beginnen, omdat ik veel moest invallen en in een week 5x moest lesgeven. Dus ik had geen zin en tijd om ook nog 2 keer de sportschool in te duiken voor mijn eigen training.

Zondagochtend heb ik het upper body schema gedaan, ik deed er precies een uur over. Ik vond het behoorlijk zwaar, vooral de verschillende tempo’s maakten het moeilijk. Het meeste moeite heb ik met de dropsets. Dan doe je eerst 10 herhalingen met het gewicht waarmee je er net 10 kunt, dan direct door naar een iets lichter gewicht, weer 10 herhalingen en dan nog iets lichter en weer 10 herhalingen. En dat is dan 1 set, dus dat hele verhaal moet je dan nog 2x herhalen.

Ik kan je vertellen dat ik best wat spierpijn had na deze training!

De lower body training had ik een paar dagen eerder geprobeerd, maar ik had een te drukke planning en kreeg hem daarom niet af. Ondanks dat heb ik wel wat spierpijn gehad. Woensdag poging 2 en dan maak ik hem natuurlijk wel helemaal af.

Conclusie

Ik vind het heel prettig om deze richtlijnen te krijgen. Ik heb me zelf ook al vrij veel verdiept in voeding en training, maar weten en uitvoeren zijn twee verschillende dingen. Op deze manier weet ik dat ik goed bezig ben, en heb ik een stok achter de deur om het ook daadwerkelijk te doen. Het schiet natuurlijk niet op om over een paar weken terug te gaan voor de volgende meting als ik me niet aan mijn schema’s heb gehouden.

Ik ben heel benieuwd hoe mijn lichaam erop gaat reageren. Vooralsnog gaat het oke, maar moet ik in de weekenden nog wat op mijn eten letten. De rijstwafels, gekookte eitjes, humus en amandelen liggen netjes in mijn la op het werk, maar op vrije dagen merk ik dat ik laks ben en toch weer veel te weinig eet. Daar moet ik nog even structuur in brengen en een gewoonte van maken.

De begeleiding van Health Advies Breda vind ik top. Als ik mail met een vraag komt daar heel snel een antwoord op. Ik heb ook het idee dat ze weten waar ze het over hebben, dus dat ze ondanks al die mensen die ze dagelijks spreken, toch mijn specifieke situatie kennen.

Heb jij het gevoel dat je wel een steuntje in de rug kunt gebruiken, om welke reden dan ook? Dan is het zeker een aanrader om eens langs te gaan in Breda!

Advertenties

3 gedachtes over “Mijn bezoek aan Health Advies Breda

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s