To do lijst: Curacao

Oooh yes! Nog maar anderhalve week en dan lig ik weer met mijn billen op het strand van Curaçao! Precies een jaar nadat ik voor de eerste keer met vrienden op het eiland was, ga ik er weer heen en deze keer samen met mijn vriend. We hebben een drukke tijd gehad en wilden graag een weekje lekker niksen. Dat wordt echt een uitdaging voor ons, omdat we juist op vakantie altijd heel actief zijn. We lopen wat af, willen altijd alles zien en doen. Toen we besloten om een week te gaan relaxen, hebben verschillende landen en plaatsen de revue gepasseerd. We hebben de Malediven overwogen, maar dan betaal je zeker € 2.000,00 per persoon en het is een ontzettend lange reis. Ik had een topweek gehad op Curaçao, en nadat ik mijn vriend wat foto’s en suggesties voor leuke tripjes had doorgestuurd was hij er ook wel voor te porren. We zijn samen op zoek gegaan en besloten het Papagayo Beach Hotel te boeken. Dit klinkt allemaal heel normaal, maar voor ons is het echt een unicum dat we zo ver voor vertrek al hebben geboekt (ter vergelijking: onze vorige vakantie boekten we op een dinsdagavond om 23.00 uur en we vertrokken 4 uur later op woensdagochtend om 3.00 uur). Heerlijk, ik had een maand om er naar uit te kijken en plannen te maken.

Hoofddoel van de reis is dus relaxen. Lekker op het strand liggen en minimaal 3 boeken uit lezen. Op het eiland is niet heel veel te zien, dus het moet deze keer toch echt gaan lukken om elke dag een paar uur te gaan niksen. Maar naast niksen heb ik nog een paar dingen op mijn to-do lijst staan. Welke dat zijn, vertel ik je nu! Of we ze allemaal kunnen afstrepen, vertel ik je als we terug zijn.

Slavernijmuseum bezoeken

Op Curaçao vind je het slavernijmuseum Kura Hulanda. Kura Hulanda betekent Hollands Plein. Hier arriveerden de slaven uit Afrika. Ze werden vreselijk behandeld door de Nederlanders die op Curaçao woonden. Ik hou van geschiedenis, ik vind dit onderwerp vreselijk maar ook fascinerend.

De grotten bezoeken

De Grotten van Hato werden vroeger bewoond door de oorspronkelijke bewoners van Curacao, de Arawak indianen. Later gebruikten gevluchte slaven de grotten als schuilplaats. Wederom een plaats met een rijke en heftige geschiedenis.

De Christoffelberg beklimmen

Dit heb ik vorig jaar ook gedaan. Lekker vroeg de auto in richting de Christoffelberg en zorgen dat we om 7 uur aan de klim beginnen. Ongeveer een uur later kun je dan op de top genieten van het prachtige uitzicht. Dan de klim naar beneden weer en snel een mooi strand opzoeken!

De Curaçao Marathon 10,5 km trail run lopen

Jawel, ook dit jaar ben ik weer van de partij! Vorig jaar liepen we met zijn drieën de 10 km. Ondanks dat de route niet veel voorstelde, was dit zo’n top ervaring! Mijn vriend en ik hebben ons allebei ingeschreven voor de trail run van 10,5 km. Ik heb er zoveel zin in!

Fietsen

We gaan sowieso een auto huren, omdat alles op het eiland zo verspreid ligt. Maar het lijkt me ook wel wat om 1 of 2 dagen een fiets te huren en zo van Jan Thiel (waar ons hotel ligt) naar Willemstad te fietsen bijvoorbeeld. Ik kan me eerlijk gezegd geen fietsende mensen herinneren van vorig jaar, dus ik ben benieuwd of dat gaat lukken.

Strandhoppen

Uiteraard kan strandhoppen niet ontbreken! Er zijn zoveel mooie strandjes te vinden op Curaçao en ik heb ze nog lang niet allemaal gezien. Nu maar hopen dat het weer een beetje meewerkt, want de voorspellingen zien er allesbehalve goed uit… Nou heb ik me wel laten vertellen dat het weer heel erg kan verschillen op verschillende plaatsen op het eiland. Dus mocht het ergens plenzen, dan is er wellicht aan de andere kant van het eiland wel een zonnig strand te vinden.

Eten bij mijn favoriete restaurants

Wat hebben we lekker gegeten op Curaçao! Ook vond ik de keuze vegetarische gerechten verrassend groot en lekker. Waar ik sowieso nog eens wil gaan eten is bij Karakter, daar is ook een heerlijk strand bij. Ook wil ik nog eens eten bij Bij Blauw. Bij Mundo Bizarro hebben we heel gezellig gezeten vorig jaar, de wijn was er erg lekker. Benieuwd naar hun eten! Verder vind ik een avondje sushi eten wel een goed idee. Ook zou er ergens een juicebar moeten zitten, dus die moet ik ook snel op zien te sporen!

Naar de bioscoop

Het blijft bijzonder dat iedereen op Curaçao Nederlands praat en dat zelfs de straatnaamborden en verkeersborden precies hetzelfde zijn als bij ons. In de bioscoop draaien dus ook Nederlandse films, of films die Nederlands ondertiteld zijn. Lijkt me leuk om te doen als het dan toch regent.

Klein Curaçao?

Een groot twijfelgeval is Klein Curaçao. Op internet lees ik dat het prachtig is, maar als ik ervaringen hoor van mensen die er zijn geweest, dan zijn die helemaal niet zo positief. Het is ook een erg dure excursie en je moet best lang op de boot, dus ik kan er donder op zeggen dat ik zeeziek word. Dus hier twijfelen we nog even over verder.

Ben jij wel eens op Curaçao geweest? En wat zijn jouw aanraders?