Raceverslag Curacao Marathon: 10,5 Trail run

Vorig jaar was ik op Curaçao, toen we er toevallig achter kwamen dat de Curaçao marathon precies dat weekend was. We konden ons nog inschrijven en liepen de 10 km mee. Wat een superleuke ervaring was dat! Je leest hier het verslag. Toen we dit jaar weer naar Curaçao gingen, heb ik me dan ook meteen ingeschreven voor dit evenement. De 10 km was leuk, maar het parcours was niet speciaal. Een halve marathon was te ver, omdat ik daar niet voor had getraind, een hele marathon zal ik denk ik nooit lopen, dus toen bleef de trail run over. Dat leek me wel wat, dus ik schreef me in. Ook mijn vriend schreef zich in, dus we konden het gezellig samen doen.

We arriveerden op donderdag laat in de middag op Curaçao. Die avond begon het te regenen, en dat bleef het doen tot zaterdagavond. Zaterdagochtend waren we op de sportschool, waar iemand vertelde dat je tot je knieën in het water stond op het parcours van de trail run. Dat beloofde nog wat…

Zondagochtend vroeg uit de veren. De run startte om 6:30 en we moesten nog een stukje rijden, parkeren en lopen, dus om 5:00 ging de wekker. Dit uitzicht vanaf ons terras beloofde niet echt een zonnige dag:

Om 6:00 zaten we in de auto. We konden ongeveer anderhalve kilometer van de start parkeren, dus waren we meteen opgewarmd (voor zover dat nog nodig is op een eiland waar het altijd 30 graden is). We waren ook mooi op tijd, want de start bleek om 6:45 te zijn, en niet om 6:30. Bij de start op de parkeerplaats van Mambo Beach was het niet zo druk, de hele en halve marathon waren al vertrokken om 4 en 6 uur. Toeschouwers waren er nauwelijks, die vonden het vast te vroeg.

Even voor 6:45 mochten we het startvak in. De trail run werd georganiseerd door de Koninklijke Marine. We werden dan ook toegesproken door een echte militair en stonden er aardig wat gespierde mannen in het startvak. In totaal deden er 153 mensen mee aan deze run, waarvan 44 vrouwen. En toen was het zover! We mochten van start. Ik had deze keer geen oortjes meegenomen en dit zou dan ook mijn eerste run ever worden zonder muziek. We staken de weg over en moesten al meteen bergop de modder in. Doordat het de afgelopen dagen zoveel had geregend, was het parcours overal nat. De eerste plas werd nog vakkundig ontweken, maar al snel was daar geen ontkomen meer aan. De paadjes waarbij je eigenlijk over het droge zou moeten lopen, waren nu ook onder water gelopen. Al binnen de eerste kilometer gingen we tot onze kuiten het water in. En eerlijk gezegd vond ik dat heerlijk! Bij elke stap sopten mijn schoenen en kwamen er straaltjes water uit, maar ik kreeg gelukkig geen blaren.

De route leidde door de zoutpannen van Jan Thiel. Hoe gaaf is het om op een smal paadje door de zee te rennen, met aan alle kanten flamingo’s!

De route was duidelijk aangegeven met blauw linten en op diverse plaatsen stonden mensen van de Marine om je de goede kant op te wijzen (of even aan te geven dat het verderop glad was) en water uit te delen. Allemaal top geregeld.

Ongeveer halverwege begon het wat te regenen. Dat was eigenlijk wel een welkom buitje. Nat waren we toch al, en dat kleine beetje regen gaf net wat verfrissing. Het was ontzettend bewolkt, ik denk dat ik het veel zwaarder zou hebben gehad als de zon net zo hard had geschenen als vorig jaar. Toch zweette ik me helemaal te pletter en had mijn hoofd een kleur waar een tomaat nog jaloers op zou zijn.

Het was een leuke route om te lopen. De hele route ging door het bos, dus alle paadjes waren offroad. Vooral het omhoog klimmen was zwaar, mijn benen begonnen dan al snel te verzuren. Daardoor heb ik hier en daar wel wat gewandeld. Ook op sommige downhill stukjes was het even opletten, omdat er veel stenen lagen en de rode modder glad was van de regen. Het stond wel telkens duidelijk aangegeven als er een downhill stukje aankwam.

Na 1 uur en 17 minuten kwamen we samen over de finish. Geen toptijd, maar dit was onze eerste keer trail dus we waren al lang blij dat we de hele route zonder kleerscheuren hadden gelopen. Ik was 109de van alle 153 deelnemers, en 17de van de 44 vrouwen. Ik ben niet ontevreden, zeker niet als je bedenkt dat we nog nooit hadden getraind op deze ondergrond en de weersomstandigheden het parcours nou niet echt hadden verbeterd. De eerste 5 km had ik afgelegd in 34 minuten. De tweede helft ben ik dus wel wat langzamer geweest.

Onze schoenen zagen er vreselijk uit, hoog tijd dus om met schoenen en al de zee in te springen, wilden we de volgende dag weer met schone schoenen de gym binnenkomen.

Ik vond het weer een top ervaring! Het begint nu wel te kriebelen om toch weer eens een halve marathon te gaan lopen. Wie weet volgend jaar, die van Curaçao…