Sporten tijdens de zwangerschap: het eerste trimester

Misschien hadden jullie het nieuws al via Followfitgirls vernomen, maar ik ben zwanger! Rond 25 maart 2018 verwachten mijn vriend en ik ons eerste kindje. Heel erg leuk en spannend! Ik ga een compleet nieuwe fase van mijn leven in. Over een half jaar zal mijn leven er totaal anders uitzien. Maar ook nu merk ik al de nodige verschillen. Zo gaat het sporten opeens een stuk lastiger. Ik vertel je er meer over!

Voor ik zwanger was, had ik mezelf voorgenomen zo lang mogelijk te blijven sporten. Die buik zou toch pas na een hee tijd in de weg zitten. Op internet vond ik ook alleen maar artikelen waarin stond dat je gewoon door kunt sporten en dat dat heel gezond is. De praktijk bleek toch even anders.

 

Sporten tijdens het eerste trimester van de zwangerschap

 

Als je altijd al hebt gesport, wordt aangeraden dit te blijven doen. Je moet echter wel naar je lichaam luisteren. Geen hardloop-PR’s proberen te verbeteren dus, of zo zwaar mogelijk deadliften. Tijdens de zwangerschap krijg je een liter extra bloed, waardoor je hart wat harder moet werken. Ik merkte dat meteen aan mijn verhoogde hartslag (mijn Fitbit meet 24 uur per dag mijn hartslag). Opeens was mijn rusthartslag duidelijk hoger, en tijdens het sporten ging hij ook veel sneller omhoog. Daarnaast veroorzaakt dit extra bloed, samen met hormonale veranderingen en je groeiende baarmoeder voor kortademigheid.

Hoe gaat dat bij mij in de praktijk?

 

De kortademigheid merkte ik al heel snel. Ik wilde gaan hardlopen, maar na 2 kilometer voelde ik me alsof ik ging flauwvallen. Ik wist toen nog niet eens dat ik zwanger was. Ik merkte ook dat mijn tempo drastisch omlaag ging. Van bijna 11 km per uur loop ik nu net onder de 10 km per uur.

Maar het ergste is de vermoeidheid. Zo’n extreme vermoeidheid heb ik nog nooit gevoeld. Ik ben wel vaker moe geweest, maar dat dit bestond had ik nooit verwacht. Op de meest onlogische momenten kwam die vermoeidheid opzetten. Ik herinner me dat ik op kantoor zat en zo moe was dat ik dacht dat ik moest overgeven. Op vakantie ben ik zelfs twee keer in huilen uitgebarsten, omdat ik me van vermoeidheid geen raad wist. Toen ik een les ging vervangen op een andere sportschool, kon ik mezelf met moeite het podium op hijsen en was een paar keer bang dat ik de gewichten zou laten vallen. Na de les tollend naar huis, douchen en meteen in een diepe slaap vallen. Om de volgende ochtend doodmoe wakker te worden. Je kunt je voorstellen dat ik echt geen behoefte had aan krachttraining of hardlopen.

Ik voelde me wel een beetje schuldig, ik sportte altijd 4 keer in de week en het leek mij goed voor mijn eigen gezondheid en die van de baby om dit te blijven doen, weliswaar op een iets lager pitje. Pas na een paar weken heb ik me over die drempel heen kunnen zetten en toegegeven aan de vermoeidheid. Elke dag op tijd naar bed en mijn beweging halen uit wandelen. Gelukkig was het vakantie en kon ik 2 weken relaxen in Italië, en daarna nog een weekje thuis. Die laatste week hadden we onze eerste echo en hebben we het ook al meteen tegen de familie verteld. Daarna had ik nog een week vrij van de sportschool, dus ik hoefde mezelf even niet te forceren.

Actief op vakantie:

Het tweede trimester

 

Ik ben nu 14 weken zwanger en sta dus aan het begin van het tweede trimester. Dit trimester zou de periode moeten zijn waarin je je het fitst voelt. Ik durf voorzichtig te zeggen dat de vermoeidheid afneemt. Vorige week heb ik een obstacle run van 5 km gedaan, die zelfs zonder training goed ging. Dat was wel een fijn moment. De dag erna was ik overigens wel weer heel moe.

Obstacle run:

Mijn buik bij 14 weken:

Ik ben ook weer gestart met het geven van de club power lessen. Ook dat gaat goed. Ik moet iets minder gewicht nemen dan ik gewend ben en bij sommige oefeningen een beetje rustig aan doen. Zo merk ik dat ik teveel last van mijn lezen en onderbuik heb als ik de lunge doe. Die sla ik dan maar over. De volgende dag voelt mijn lichaam dan wel een beetje beurs en moe, maar het gaat eigenlijk prima.

Ik heb ook weer een poging gewaagd om te gaan hardlopen. Na 3,5 km kreeg ik buikpijn en besloot ik te gaan wandelen, om toen de buikpijn gezakt was nog 1,5 km te rennen. Al met al slechts 5 km gelopen met een tempo van nog geen 10 km per uur, maar toch voelde het goed om weer wat te kunnen doen. Ik zou toch wel graag naast mijn les (1x per week) ook 1x per week willen gaan hardlopen.

Krachttraining tijdens de zwangerschap

 

Ik heb van Health Advies Breda een trainingsschema gekregen voor 2x per week. De afgelopen 3 maanden is het niet gelukt om te gaan trainen, maar als het lukt wil ik dit wel graag weer oppakken. Mijn coach bij Health Advies Breda zei dat ik tot 6 maanden mag blijven trainen (inclusief buikspieren. Dus dan kan ik in ieder geval nog 3 maanden trainen.

Ben ik al aangekomen?

 

Ik heb nog geen dikke buik, maar je ziet het wel al goed. Ik ben in 14 weken ongeveer 3,5 kilo aangekomen. Ik vind dat vrij veel, maar ik heb natuurlijk 3 maande niet getraind, 2 weken in Italië extra veel gegeten en tot nu toe tijdens de hele zwangerschap ook echt meer gegeten. Man, ik heb me toch een partij honger! Ik houd me dan ook niet aan een eetschema, ik merk dat mijn lichaam om meer koolhydraten vraagt en dat ik totaal geen zin heb ik shakes of yoghurt als ontbijt. Ik vermoed dat van die 3,5 kilo dus een groot deel er ook wel bij was gekomen als ik niet zwanger was en op deze manier 3 maanden had geleefd.

Hoe nu verder?

 

Ik kan mezelf wel weer heel fanatiek voornemen om de komende 3 maanden flink te gaan trainen, maar ik heb gemerkt dat je dat niet kunt plannen. Je kunt gewoon niet voorspellen wanneer die vermoeidheid weer opeens de kop opsteekt. Zo was ik gisteren heel fit, maar voel ik me op het moment dat ik dit schrijf weer alsof ik vannacht niet heb geslapen. Ik ga het dan ook maar nemen zoals het komt en doen wat goed voelt. Ik moet wel echt proberen minder te snoepen, want dat is natuurlijk nergens voor nodig.

Hebben jullie ervaring met sporten tijdens de zwangerschap? Heb je misschien nog tips voor me?

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s