Krachtschema zwangerschap deel 1

17 Weken zwanger alweer, het gaat toch best snel! De eerste 3 maanden was ik doodmoe en lukte sporten echt niet. Rond de 15 weken begon ik mijn energie terug te krijgen en sindsdien lukt het om 1 les club power te geven en er 1 te volgen. Afgelopen week heb ik daarnaast ook weer eens een krachtsessie gedaan. Ik heb een schema gekregen van Health Advies Breda waarmee ik eindelijk aan de slag kon. Ik vertel je hoe dag 1 van mijn schema eruit ziet en hoe de training ging.

Ondank dat ik niet veel kwaaltjes heb, vind ik zwanger zijn helemaal niet zo leuk. Binnenkort komt hierover een artikel op Followfitgirls. Kort gezegd komt het erop neer dat ik mezelf een beetje kwijt ben. Ik voel me niet meer mezelf en daar kan ik niet zo goed aan wennen. Ik was dan ook heel blij toen ik dit weekend eindelijk de tijd en energie had gevonden om te starten met mijn krachtschema.

Zwier van Health Advies Breda maakte een speciaal schema voor 2x per week. Of ik dat ga halen moet ik nog even zien, wellicht ruil ik 1 club power les in voor een krachttraining. Dan zou ik 1 club power les geven en 2x krachttraining doen. Lijkt me een mooi streven.

Zondagochtend ging ik er voor. Het was een mooie zonnige dag, dus lekker te voet naar de sportschool. Dag 1 is bedoeld voor de rug, achterkant schouders en benen. Ik heb het schema een klein beetje aangepast, zo heb ik de shrugs eruit gehaald, omdat mijn nek nogal snel groeit en ook de calve raise laat ik zitten. Ik heb al zo’n hekel aan mijn dikke kuiten.

Dit is wat er overbleef van trainingsdag 1:

–          Barbell row onderhands grip, 20-15-10 herhalingen piramide

–          Barbell row bovenhands grip, 3 x 20 reps

–          Seated cable row smalle grip, 1,5 reps (helemaal naar je toe trekken, een klein stukje terugzakken, weer naar je toe trekken en dan helemaal terug naar voren, ik strek dan atijd nog wat verder uit voor een extra rekking op mijn hamstrings), 3 x 10 reps

–          Bent over raises dropsets 10-10-10 3x

–          Barbell curls 12-8-4 gewicht verhogen

–          Machine curls 3 x 20 reps

–          Hammer curls 1,5 reps 3 x 10

–          Leg extension 1,5 reps 3 x 10

–          Leg curls, superset met stiff legged deadlift

–          Leg press dropsets 10-10-1

Hoe ging deze training?

 

Het was een beetje druk op de sportschool, waardoor sommige apparaten bezet waren. Ik heb de volgorde dan ook niet aan kunnen houden (vooral de seated cable row is erg populair, die wist ik aan het einde nog wel even te bemachtigen) en er was geen stang voor de barbell curl, zodat ik die met losse gewichten heb gedaan.

Het viel me zeker niet tegen! Ik had verwacht dat ik na al die tijd nogal slap zou zijn geworden, maar gelukkig had ik echt nog wel wat kracht. Vooral de leg press ging lekker en lukte me met 210 kilo. Waarschijnlijk heb ik mijn kracht niet verloren doordat ik door ben blijven gaan met de club power lessen. Fijn om te weten! Na de training nam ik een eiwitshake. Ik vond het heerlijk om weer bezig te kunnen zijn met krachttraining. Ik miste het toch wel hoor!

Inmiddels is het maandag, the day after, en voel ik een klein beetje spierpijn in mijn hamstrings. Verder geen last van mijn spieren, maar ik heb me wel ziek moeten melden op mijn werk. Vooral vanwege keelpijn en hoofdpijn, maar daarnaast voel ik me ook heel slap en duizelig. Ik ga ervan uit dat dit toeval is, maar als het me de volgende keer weer overkomt moet ik er misschien toch rekening mee houden dat het momenteel teveel energie kost.

Ik moet ook zeggen dat ik me nu niet aan een eetschema houd, wellicht is het verstandig om weer wat op mijn eiwitten te gaan letten.

Binnenkort ga ik dag 2 uitproberen, voor de borst, voorkant schouders, triceps en benen. Uiteraard deel ik daarna weer hoe dit ging!

Bedankt Zwier/Health Advies Breda voor het schema en ik kan niet wachten tot ik straks weer normaal kan trainen en weer lekker aan mijn shape kan werken.

Hoe ging het jullie af om te trainen tijdens de zwangerschap?

Advertenties

2 gedachtes over “Krachtschema zwangerschap deel 1

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

w

Verbinden met %s