Mijn week in trainingen en cardiotraining zwangerschap

Inmiddels ben ik alweer 23 weken zwanger. Het gaat gelukkig al een paar weken heel goed met mijn gezondheid. Mijn energie is weer helemaal terug. Ik heb weer genoeg aan 7 uur slaap per nacht en het lukt met alle gemak om 3x per week te gaan sporten. Op een iets lager pitje, maar ik blijf wel lekker bezig en dat voelt goed. Ik merk dat mijn humeur er 100 punten op vooruit gaat! Al de hele zwangerschap heb ik het gevoel niet mezelf te zijn, alsof zowel mijn lichaam als mijn geest niet meer van mij zijn. Verwarrend, vermoeiend en vervelend. Door lekker in beweging te blijven vind ik stukje bij beetje mezelf weer terug. Ik deed zelfs een cardiosessie van een uur! Hoe mijn week in workouts ging, en in het bijzonder de cardiosessie, lees je hier.

Maandag: steples

Omdat de bandenpijn al een tijdje wat minder leek, besloot ik maandag weer eens een steples mee te doen. Ik heb deze les zelf gegeven tot en met juni, en ik was benieuwd hoe het nu zou gaan. Ik hield er rekening mee dat ik vroegtijdig af zou moeten kunnen haken, maar het gig verrassend goed! De les duurde 3 kwartier, en pas aan het eind begon ik af en toe wat in mijn buik te voelen. Maar het was geen bandenpijn, eerder een beetje een zwaar gevoel. Doordat ik al heel lang niet meer kan hardlopen had ik al die tijd weinig meer aan cardio gedaan. Dat dit goed ging was dus heel fijn. Goed begin van de week!

Dinsdag: Club Power

Dinsdagavond is mijn vaste lesgeefavond. Ik geef dan een uur Club Power. Zo ook deze week. Ik moet tegenwoordig wat kleine aanpassingen doen, maar dan gaat het nog helemaal prima. Zo kreeg ik een paar weken geleden veel bandenpijn na de squat. Deze doe ik daarom nu een stuk lichter. Het was even aftasten welk gewicht het moest zijn, maar na een paar pogingen heb ik ontdekt dat 6 tot 7,5 kilo aan beide kanten van de stang het beste zijn. De lunge sla ik over, ik doe hem een paar keer voor en dan stop ik. Hier worden mijn liezen niet meer blij van. Ook de buikspieren doe ik alleen even voor en stop dan zelf. De plank kan ik wel blijven doen.

Woensdag: rustdag

Dat hoort er ook bij. Ik heb het de laatste tijd erg druk op mijn werk en ik was woensdagavond helemaal kapot. Ik ben op de bank geploft en er de hele avond op blijven zitten.

Donderdag: Club Power

Omdat mijn collega geblesseerd was, nam ik haar les over. Ging wederom prima. Ik had weer een stressvolle dag en was compleet gestrest en gehaast en had helemaal geen zin. Toch is dat altijd volledig over als ik aan mijn les begin. Na de les voelde ik me dan ook stukken beter. Ik werk niet op vrijdag, dus mijn weekend kon beginnen!

Vrijdag: rustdag (wandelen)

Ook vrijdag had ik geen training gepland. Wel deed ik veel in huis en ging naar de stad. Zo wandelde ik 18.000 stappen bij elkaar. Toch een mooie score.

Zaterdag: cardio

Normaal heb ik echt een hekel aan cardio. Ik ga liever buiten hardlopen. Maar dat gaat nou eenmaal niet. Omdat ik deze week 3x Club Power moest geven, besloot ik deze week mijn krachttraining over te slaan en te gaan voor een cardiosessie. Ik ging zoals altijd te voet naar de sportschool en stapte met frisse tegenzin op de crosstrainer. Bij de aanblik van al het ijzer om me heen twijfelde ik nog even of ik niet toch lekker krachttraining zou gaan doen, maar ik bleef toch bij mijn plan. Fitbit aan en gaan met die banaan!


Dit is hoe mijn training eruit zag:

Cardiotraining tijdens zwangerschap (tweede kwartaal):

–          Crosstrainer, 20 minuten. Ik koos voor het vetverbrandingsprogramma, omdat ik het leuker vind als de tempo’s/zwaartes wisselen.

–          Roeien, 10 minuten. Na de crosstrainer schoof ik meteen een plekje door naar de roeier. Ik roeide op vrij rustig tempo en een gemiddelde constante zwaarte. Ik merk dat mijn 23-weken buik wel bijna in de weg begint te zitten nu.

–          Loopband, 20 minuten interval. Toen was het tijd voor de loopband. Ik besloot voor een intervaltraining te gaan en te kijken of het lukte om een paar minuten te rennen. De eerste 5 keer ging ik voor telkens 1 minuut wandelen op 5 km per uur en 1 minuut hardlopen op 10 km per uur. De tweede 10 minuten zette ik het hardlopen iets lager op 9 km per uur. Dit ging helemaal prima, ik ben helemaal blij dat ik pijnvrij toch 10 minuten in totaal heb kunnen hardlopen.

–          Stairmaster, 10 minuten. Als laatste klom ik op de stairmaster. Blijft toch een zware oefening! Ik koos voor het cardio programma, waarbij elke minuut wordt gewisseld van zwaarte.

In totaal duurde deze workout 1 uur en 8 minuten, ik heb weinig rust genomen tussen de verschillende oefeningen. Volgens Fitbit heb ik hiermee 495 kcal verbrand. Komt goed uit, want we gaan straks uit eten ;).

Zondag: Club Power

Morgen sluit ik de week af met een Club Power les, die ik van mijn collega overneem.
Qua training was dit een topweek! Ondanks dat ik met alles een tandje terug moet doen, gaat het nog steeds hartstikke goed, heb ik geen pijntjes en doet het wonderen voor mijn humeur. En ik vind het nog altijd de beste manier om een stressvolle dag te verwerken en nieuwe energie op te doen.

Ik hoop dat ik de komende weken nog zo door kan gaan!
Hoe lang kon jij sporten tijdens de zwangerschap?

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s