Weer in shape komen na de bevalling, hoe doe ik dat?

Een tijdje geleden stelde ik op Instagram de vraag waarover jullie iets zouden willen lezen. Een van de reacties daarop was of ik wilde vertellen hoe ik zo snel na de bevalling weer in shape ben. Ben ik dat inmiddels weer en hoe heb ik het gedaan?

Ik kwam heel veel aan tijdens de zwangerschap

Maar liefst 20 kilo zwaarder was ik, toen ik met 38 weken werd ingeleid. Van mijn gebruikelijke maat 36 droeg ik de laatste maanden van de zwangerschap positiebroeken in maat 40. Volgens de verloskundige was het vooral vocht, dat ben je gelukkig snel weer kwijt. Toch kneep ik hem wel een beetje hoor. Ik had natuurlijk minder getraind en wel echt meer en slechter had gegeten.

Een dag voor de bevalling:

4 Dagen na de bevalling heb ik me voor het eerst gewogen

Er was bijna 8 kilo af. 8 Van de 20 kilo. Nog 12 te gaan dus. Op dat moment kon het me vrij weinig schelen. De bevalling was zo zwaar dat ik me volledig focuste op mijn herstel. Van mijn bed naar de badkamer lopen voelde als een marathon en geloof mij, dan kunnen de kilo’s je echt geen barst schelen.

Een week later ging ik me weer eens wegen. Al 14 kilo eraf! En het enige wat ik deed (en wat ik kon doen) was in bed liggen en af en toe naar de wc strompelen. Ik kon niet eens de trap af. Ik zweette me wel te pletter, vooral ’s nachts. Kennelijk was ik al het vastgehouden vocht aan het kwijtraken.

Toen Lauren een maand oud was, was ik 15 kilo kwijt. Ik kon toen wel al korte stukjes wandelen, maar aan sporten hoefde ik echt nog niet te denken.

Na 6 weken ging ik voor het eerst weer trainen

Veel sneller dan verwacht was mijn ijzer weer hoog genoeg en voelde ik me een week of 6 na de bevalling wel weer fit genoeg om voorzichtig te gaan sporten. Dat ging eigenlijk wel prima. Het was vooral heel fijn om weer even terug te zijn in mijn oude vertrouwde omgeving en even niet alleen maar mama te zijn. Lauren was een huilbaby en de eerste maanden waren dan ook heel erg zwaar.

Ik kreeg helaas een depressie en kreeg het niet voor elkaar om structureel te gaan trainen. Ook gezond (en genoeg) eten bleek een te grote uitdaging. Ik bleef dus maar een beetje doorsukkelen. Inmiddels kon ik mijn eigen kleding grotendeels wel weer aan, maar mijn figuur was duidelijk veranderd. Dat vond –en vind- ik soms wel even lastig. Modellen jeans die me voorheen prima pasten, stonden ineens niet meer en zaten niet meer lekker. Ik moet nog even leren hoe ik dit “nieuwe” lichaam het beste kan kleden.

Na 3 maanden moest ik nog 2 kilo kwijt

En dat bleef heel lang zo. Ik kreeg het voor elkaar om af en toe te gaan sporten, maar ik wandelde vooral heel erg veel. Meerdere keren per dag ging ik lekker met de kinderwagen naar buiten. We hebben zo’n lange warme zomer gehad, Lauren had er helemaal bruine beentjes van! Door het wandelen merkte ik dat ik goed aan kon sterken. Ik kreeg zelfs wat spierpijn, omdat ik zo lang niks had gedaan en door het bloedverlies ook totaal opnieuw moest beginnen. Mijn spieren waren behoorlijk verslapt.

Na een maand of 5 ging ik op therapeutische basis weer werken

En ook pikte ik het lesgeven weer op. Ik had het gemist, lesgeven is toch een van de dingen die ik het allerliefste doe. Toen Lauren 7 maanden was, was ik de 20 kilo volledig kwijt. Maar back in shape, nee dat ben ik nog niet. En dan bedoel ik dus dat mijn vetpercentage wat hoger is dan voor de zwangerschap en dat mijn spieren nog niet zijn hersteld.

Ik ging naar Health Advies Breda

Voor de zwangerschap ben ik begeleid bij Health Advies Breda. Mijn coach Zwier maakte een voedingsschema en een trainingsschema en heeft me zo in 3 maanden tijd behoorlijk in vetpercentage kunnen laten zakken.

Ook tijdens de zwangerschap werkte ik met een trainingsschema van Health Advies Breda.

Ik mailde Zwier en maakte een afspraak voor die zaterdag. Nietsvermoedend ging ik zaterdagochtend naar Breda en meldde dat ik een afspraak had met Zwier. Wat ik niet wist (en niet had kunnen weten), was dat Zwier geheel onverwacht de avond daarvoor (vrijdag 26 oktober) was overleden. Dat nieuws kwam wel even binnen als een bom. Dit had niemand ooit verwacht. In overleg met Zwier zijn familie hadden de medewerkers besloten de zaak toch open te houden en Zwier zijn droom voort te zetten. Ik zal me Zwier altijd herinneren als een zeer toegewijd man die me met zijn kennis zoveel verder heeft geholpen dan ik ooit zelf voor elkaar had kunnen krijgen.

Rianne vroeg of ik er akkoord mee ging als zij me vanaf nu zou begeleiden. Dat wilde ik graag, dus ik ging met Rianne aan tafel om mijn doelen te bespreken.

Ik moest een paar dagen mijn voeding bijhouden

Naar aanleiding van mijn eetdagboekje zou Rianne bepalen wat beter kon. Dat bleek nogal wat! Ik wist zelf natuurlijk ook wel dat mijn voeding helemaal niet goed was. Ik gaf aan dat ik goede resultaten had gehaald met carb cycling en dat ik dat graag weer wilde proberen. Rianne vroeg me of ik rustig aan wilde beginnen, of er meteen vol tegenaan wilde. Ik wilde er vol tegenaan en een kickstart maken.

Een paar dagen later kreeg ik mijn eetschema en trainingsschema. Het eetschema bestaat uit 3 lage dagen (waarop je dus weinig koolhydraten eet) en 1 hoge dag (waarop je meer koolhydraten mag) en dit wordt telkens herhaald. De hoge dag valt dus steeds op een andere dag. De lage dagen zitten qua calorieën ca 30% onder mijn onderhoud en de hoge dagen op ca 100%.

Het moeilijkst aan het volgen van een eetschema vind ik het plannen

Ik moet van alles in huis halen en zorgen dat ik de juiste dingen bij me heb op mijn werk. Ook moet ik veel wegen en afmeten en veel voorbereiden. Ik kan niet op mijn werk een omelet gaan bakken, dus moet ik zorgen dat ik gekookte eieren en groenten meeneem. Dat is even wennen, maar ik weet uit ervaring dat het na een tijdje vanzelf gaat. Wat ik ook altijd lastig vind is om alles wat op het schema staat op te eten. Ik ben geen heel grote eter en de hoeveelheden zijn best flink. Soms maak ik dan ook bewust keuzes welke dingen ik ga overslaan. Dit overleg ik dan met mijn coach. Maar zo ver zijn we nog niet, eerst maar eens beginnen.

Ik kreeg ook een trainingsschema

Ik had aangegeven dat het me niet ging lukken om vaker dan 2x per week te trainen. Een splitschema heeft dan weinig zin. Daarom heb ik twee full body schema’s gekregen en 1 bonustraining die ik thuis kan doen (met alleen een kettlebel). Daarnaast geef ik 1 keer in de week club power les. Het gaat passen en meten worden, maar ik wil wel echt gaan proberen die 2 trainingen per week te gaan doen. En vandaag ga ik beginnen. Ik ben niet helemaal fit, maar ik ben al 8 maanden niet fit (dat slaapgebrek he…), dus schouders eronder en maar gewoon gaan.

Mijn vriend en ik maken elke zondag een weekplanning

En dan zet ik meteen in de agenda op welke 2 momenten ik moet gaan trainen. Zo staat het vast en “moet” ik wel gaan.

En dan nu echt van start! Ze zeggen altijd: 9 maanden op, 9 maanden af. Ik dacht altijd dat ik dat wel even wat sneller zou fixen, maar ik moet toch toegeven dat ik de afgelopen tijd echt wel nodig heb gehad om me weer een beetje mezelf te voelen. Dat begint nou eindelijk een beetje te komen, dus ik ben er wel klaar voor om ook het gezond leven weer op te pakken.  Ik ben heel benieuwd hoe het gaat en ik hou jullie natuurlijk op de hoogte!

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s