Wat langdurig slaaptekort met mij heeft gedaan.

Een nachtje wat minder of slechter slapen maken we allemaal wel eens mee. Maar wat als je langdurig slaapgebrek hebt? Ik heb inmiddels 11 maanden slecht geslapen en daardoor kan ik wel zeggen dat ik een behoorlijk slaapgebrek heb. Klik verder om te lezen welke effecten dit op mij heeft, zowel lichamelijk als mentaal.

Slapen is belangrijk

Slapen is belangrijk om je lichaam en geest te laten herstellen van wat je doet en meemaakt overdag. Als je lichamelijke inspanning hebt verricht, is rust belangrijk om je lichaam te laten herstellen e zo de kans te geven sterker te worden. Ook mentaal herstel je door te slapen. Als je een stressvolle dag hebt gehad, doet een goede nacht slaap vaak wonderen voor je humeur.

Lauren is nu 11 maanden en in die 11 maanden heeft ze welgeteld 8 keer doorgeslapen. Gelukkig gaat het de laatste tijd beter en hoeven we er vaak maar 1 of 2 keer per nacht uit. Maar we hebben ook nachten gehad waarin we maar liefst 16 keer uit bed moesten, of waarin we 3 uur lang wakker waren. De nachten waarin we meer dan 4 uur achtereengesloten hebben geslapen, zijn zeer zeldzaam geweest de afgelopen tijd. Behalve dat ik doodmoe ben, merk ik het ook aan andere dingen.

Uiterlijk

Slaapgebrek zie je meteen aan je uiterlijk. Na een slechte nacht heb je al wallen en een grauwe huid. Na al die maanden slecht slapen zie ik dat mijn huid echt een stuk ouder is geworden. Ik zie meer rimpels en mijn huid is dof, bleker en voelt slapper. Mijn huid lijkt ook droger dan voorheen. Als je te weinig slaapt, maakt je lichaam te veel van het stresshormoon cortisol aan. Behalve de nare eigenschap dat dit hormoon zorgt voor het opslaan van buikvet, heeft het ook nadelige effecten op je huid. Het vermindert bijvoorbeeld de aanmaak van hyaluronzuur, waardoor je huid droger wordt. Ook heeft het een negatieve invloed op de kwaliteit van collageen, de stof die je huid stevigheid geeft.

Al met al geen goede zaak dus. Ik verzorg mijn huid goed, ik reinig elke dag en gebruik een goede dag- en nachtcrème en regelmatig een serum. Ook neem ik omega supplementen, die de elasticiteit van de huid ondersteunen. Ik zou weer eens naar de schoonheidsspecialiste moeten, maar daarvoor ontbreekt me de tijd.

Weerstand

Mijn weerstand is sinds de bevalling eigenlijk zo’n beetje afwezig. Elke keer als ik denk dat ik weer bijna fit ben, komt het volgende virus weer opzetten. Door de complicaties na de bevalling moest ik natuurlijk wel behoorlijk lang herstellen. Ik had totaal niks meer bij te zetten. Door de drukte met een (huilende) baby en de depressie schoot eten er vaak bij in, laat staan gezond eten. Vaak at ik alleen avondeten en snaaide ik overdag hier en daar eens een handje chips, koek, chocola en chips. Niet echt bevorderlijk voor je weerstand.

Ook hier komt er weer een hormoon om de hoek kijken: cytokine. Dit hormoon maakt je lichaam aan tijdens het slapen en samen met andere stoffen beschermt het je tegen infecties en ziektes. Structureel te weinig slapen, zorgt er dus voor dat je immuunsysteem moeilijker herstelt en je vatbaarder bent voor ziektes.

Ik begin de dag met een multivitamine en een tabletje vitamine D, om mijn weerstand een beetje te ondersteunen. Daarnaast probeer ik zoveel mogelijk gezond te eten en regelmatig buiten te zijn.

Mijn stemming/depressie

Mijn stemming en mijn sociale leven zijn er op zijn zachtst gezegd niet op vooruit gegaan. Wat de reden is voor het ontstaan van een depressie door slaapgebrek is nog niet bekend, maar het staat wel vast dat mensen die een lange tijd slecht slapen, een verhoogde kans op een depressie hebben. Het zal je niet verrassen dat ook hier weer een hormoon verantwoordelijk is voor je slechte stemming. Weinig slaap vermindert de aanmaak van serotonine, ook wel het gelukshormoon genoemd. Dit hormoon maak je ook aan door lichamelijke inspanning en ik merk zelf ook echt dat ik veel beter in mijn vel zit als ik regelmatig sport. Helaas lukt het me de laatste tijd niet, omdat ik er simpelweg te moe voor ben. Gewoon gaan, zou je zeggen. Maar als ik ’s avonds klaar ben met alles, ga ik een half uur later naar bed. Dan blijft er geen tijd meer over om te gaan sporten. En keer per week geef ik een club power les. Dat geeft me zoveel energie en ik heb er echt plezier in, maar ik merk wel dat ik de volgende dag extra moe ben.

Omdat ik 3 dagen per week op kantoor de hele dag stil zit, probeer ik op andere momenten veel buiten te wandelen. Dan ben ik toch een beetje in beweging en de buitenlucht doet me goed. Wanneer de zon schijnt pik ik zo ook nog een beetje natuurlijke vitamine D mee. Ik ben normaal echt een wintermens, maar voor het eerst kijk ik er naar uit dat het weer langer licht is en ik ’s avonds wat meer energie heb om te gaan hardlopen.

Door de vermoeidheid ben ik ook veel sneller geïrriteerd, boos of verdrietig. Ik kan moet moeilijk concentreren en kan mijn aandacht niet goed bij gesprekken houden. Omdat ik de hele dag bezig ben en “aan sta”, heb ik in de avond heel veel behoefte om even niks te moeten en me terug te trekken. Mijn sociale leven is daardoor vrij beperkt geworden. Ik moet me echt naar afspraken toe slepen (om vervolgens te concluderen dat het toch erg gezellig was).

Slechter eten

Ook dit is iets wat me de laatste tijd opvalt. Ik at altijd erg gezond en heb verschillende keren een eetschema gevolgd, wat me eigenlijk altijd prima afgaat. Maar, hier heb je ze weer, er zijn 2 hormonen verantwoordelijk voor meer en/of ongezonder eten als je weinig slaapt: ghreline en leptine. Ghreline wekt de eetlust op en leptine geeft een seintje aan de hersenen dat de vetcellen vol zijn. Je raadt het al, door te weinig slaap produceer je meer ghreline (dus meer eten) en minder leptine (het verzadigingsgevoel komt te laat). Daarnaast heb je door de vermoeidheid meer behoefte aan suikers, die je snelle energie geven. Ik merk zelf dat ik inderdaad veel behoefte heb aan suikers (snoep, maar ook brood, pasta, aardappels). Als je dan ook nog eens weinig beweegt, kan een slaapgebrek al snel tot overgewicht leiden.

Gelukkig heb ik nog geen overgewicht, waarschijnlijk doordat ik ook heel wat maaltijden oversla. Een lunch kan voor mij ook wel eens bestaan uit de korstjes van Lauren haar boterhammen met pindakaas.

Lichamelijke klachten

En last but not least zijn er nog de lichamelijke klachten. Ik heb vaak hoofdpijn, ik ben heel vaak duizelig, moet me na het opstaan altijd even ergens aan vasthouden. Maar het meest vervelende vind ik dat ik niet herstel na een training. Ik heb veel sneller spierpijn, ik kan minder gewichten tillen, mijn lichaam blijft vaak nog 2 dagen moe na een training van een uurtje.

Ik denk dat ik deze klachten maar gewoon moet accepteren. Dit gaat allemaal voorbij, zodra we weer beter slapen.

En wat nu?

Ik hoop vooral dat we snel door kunnen slapen. Het gaat al een heel stuk beter, vaak hoeven we er nu nog maar 1 of 2 keer per nacht uit (het is wel eens 16 keer per nacht geweest!). Zo’n slaaptekort heb je niet in een paar nachtjes “bijgeslapen”, dus ik denk dat ik ook moet accepteren dat het nog wel even kan duren tot ik weer lekker in mijn vel zit.

Ik heb wel zin in de lente, straks in de avond nog een eindje hardlopen of nog even gaan sporten. Dat zou nu natuurlijk ook kunnen, maar het doet toch altijd wel iets met mijn energie als het wat langer licht blijft. Ik voel me de laatste tijd iets fitter, de eeuwige verstopte neus is al even open en ik heb soms al dagen dat het wollige gevoel in mijn hoofd plaatsmaakt voor een beetje lucht en licht. Stap voor stap vooruit en rustig werken aan volledig herstel. Gezond eten, in beweging blijven, mijn sociale leven weer oppakken en genieten van onze lieve vrolijke Lauren. Het komt vast allemaal snel goed.

 

Heb jij wel eens een langdurig slaaptekort gehad? Wat deed dat met je?

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s